De ce Ciprian Necula, prieten cu George Soros nu-l suportă pe Yaron Matras și echipa Romani Studies? Sau, cum se bat Romani Studies și ERIAC pe banii destinați culturii rome.

Acum două zile, pe pagina sa de facebook, Ciprian Necula își exprima dezacordul cu conferința Journal of the Gypsy Lore Society care se va ține la București, Biblioteca Națională, începând cu 4 Septembrie 2018.

 

 

 

Voi descrie în premieră pentru publicul românesc, conflictul dintre echipa lui George Soros și Yaron Matras.

Importanța cunoașterii limbii Romani de acasă, a cercetătorului ca vorbitor nativ este evidențiată și de lingvistul englez Yaron Matras, care-l critica pe Ian Hancock în articolul[1] A conflict of paradigms: this is applied even in relation to the romani language, which Hancock called our language …, although he is not a native speaker of Romani, but learned it as an adult, after being trained in linguistics. Nonetheless, the we-narrative is there to emphasise authencity and authority, both factual and moral. Deși tot Yaron Matras, în articolul[2] Why plans for a European Roma Institute might be a setback for Europe’s Roma. Matras își exprimă îngrijorarea în legătură cu libertatea academicienilor non-romi care va fi îngrădită de romii autodeclarați, care ar putea să definească diferit cultura romă de modul în care societatea condusă de el a făcut-o deja. El, auto-declaratul expert în limba romani, este împotriva înfiinţării unui Institut Rom European ERI, în care să se cerceteze limba romani chiar de către romi autentici. Totusi, la Berlin a fost inaugurat Institutului European de Artă şi Cultură a Romilor[3]. Iată declaraţia lui Yaron Matras:

„Grupul pare să vină de nicăieri: ei nu sunt înregistraţi de conducerea locală. Nu au experienţă în management cultural, şi nu au publicaţii academice. Dar ei au reclamat o legătură cu moştenirea genetică Romani şi se pare că au prieteni puternici…Pericolul este că politica de identitate va veni în detrimentul dezbaterii deschise și a libertății academice. Pentru a se legitima, ERI pare să se afle într-un curs de confruntare evident atât cu activiști romi de bază, cât și cu academicienii specializați în studiile romilor. Se ghidează după filozofia că moştenirea lor genetică auto-atribuită ar trebui să depășească calificarea formală. Declarațiile membrilor conducători, care până în prezent se limitează în mare măsură la mass-media socială, sunt pline de agresiune împotriva presupusului „monopol al puterii” al cercetătorilor care și-au petrecut cariera în educarea publicului despre romi și susținerea apelurilor pentru drepturile romilor…Discursul lor seamănă cu ceea ce antropologii canadieni Frances Widdowson și Albert Howard descriu ca participare nativă într-o industrie a aborigenilor: întrucât proiectele finanțate de romi devin auto-deservire, indivizii care se auto-atribuie drept romi sunt stimulați să aspire la poziții influente, „Autenticitate” pentru a oferi proiecte cu legitimitatea pe care o doresc. Există un risc real ca ERI nu numai să decoreze strategia Europei de gestionare a marginalizării față de romi, ci și că în acest proces va căuta să controleze informațiile și cunoștințele; că va accepta ideile ca fiind științifice dacă sunt propuse de cei care pretind că au strămoși romi, în timp ce încearcă să interzică orice anchetă care pune la îndoială aceste idei; Și că în acest fel va rezulta marginalizarea studiului culturii romilor, mai degrabă decât acordarea respectului și rigorii pe care le merită. Consiliul Europei a avut odată o reputație pentru a pune la punct cauzele cauzelor drepturilor omului și pentru a folosi dovezi pentru a formula politici. Ar trebui să încerce să recâștige această reputație, să nu o sacrifice în numele corectitudinii politice.”

Seriozitatea cu care Yaron  Matras a monitorizat cursul evoluției acestui Institut este demnă de studiat, căci el publică în revista Romani Studies, continuatoarea revistei centenare Journal of the Gypsy Lore Society, tot filmul evenimentelor[4]. Pe de altă parte, echipa ERIAC publică pe siteul Open Society[5] motivele lor pentru înființarea acestui Institut: For more than four decades Europe’s Roma community have wanted to establish an institution that would give their music, art, and unique traditions their own stage. Across the continent, such bodies exist to celebrate an array of cultures, nationalities, and identities. Yet there is nothing of this kind for Roma. Many feel this absence, particularly among Romani campaigners, educators, and intellectuals. It compounds a sense of exclusion and denies all of us the opportunity to celebrate the Roma influence on our shared cultural life.

Articolul de față demonstrează că îngrijorarea lui Yaron Matras are temeiuri serioase. Un rom vorbitor nativ nu are nevoie de dicționare scrise de ne-romi ca să își cerceteze limba în comparație cu limbile indiene. În cazul în care romii vorbitor nativi ar descoperi că istoria lor este diferită de ceea ce au scris echipele de cercetători ne-romi, atunci politicile de identitate trebuie schimbate. Cercetătorii ne-romi și-ar pierde credibilitatea, și odată cu ea și autoritatea diplomelor auto-acordate. Identitatea romilor așa cum este ea definită de lingviștii ne-romi, este centrată pe formarea limbii Romani în afara Indiei, în Imperiul Bizantin. Astfel, etno-geneza romilor europeni este ex-indiană[6], ca dovadă aducându-se descoperirea făcută de Alexandre Georgios  Paspati (1814-1891), adică prezența presupusei gramatici grecești mixate cu elemente indiene în limba romilor.

În realitate, nici echipa lui Yaron Matras  European Academic Network on Romani Studies (http://romanistudies.eu/), nici echipa lui George Soros (ERIAC https://eriac.org/) nu au dreptul să definească cultura romă. Romii de tradiție, vorbitori nativi, trebuie să o facă, prin eforturi  conjugate de cercetare a propriilor tradiții și idiomuri.

Iată conflictul deschis recunoscut și explicat chiar de Yaron Matras

Sub această rubrică – înlocuiește cu „noi” – miliardarul George Soros și Secretarul General al Consiliului Europei. Thorbjørn Jagland a publicat acest comentariu săptămâna trecută. http://www.romea.cz/en/features-and-commentary/why-we-are-setting-up-a-european-roma-institute

Fraza de deschidere spune totul: „De mai mult de patru decenii, comunitatea romilor din Europa și-a dorit să înființeze o instituție care să le ofere muzicii, artei și tradițiilor unice stadiul lor”. Nimic nu ar putea fi mai simbolic. În prezent, se desfășoară eforturi în cadrul Consiliului Europei de a elimina actualele înțelegeri privind reprezentarea politică a romilor și de a întrerupe statutul consultativ acordat Forumului romilor și călătorilor cu zece ani în urmă. Astfel, se încheie o epocă care a început cu Rezoluția 1203 a Adunării Parlamentare din 1993, care solicita ca reprezentanții romilor să fie încorporați în structurile politice ale Consiliului Europei. În schimb, romii sunt acum plasați pe scenă ca artiști interpreți sau interpreți – în cazul în care audiența europeană și-a apreciat întotdeauna prezența și unde majoritatea lor pare a fi mai puțin periculoasă.  De ce se instituie un Institut European al Romilor? „Ei” sunt variați. Cercul mic al tinerilor activiști care au promovat această agendă (și care a lansat anul trecut o campanie agresivă împotriva comitetului Rețelei academice europene privind studiile romilor, atunci când și-a exprimat îngrijorarea cu privire la planurile pentru ERI) speră să-și accelereze cariera prin obținerea de locuri de muncă influente pe baza AUTO-DECLARATEI DESCENDENȚE ROME, fără a trebui să demonstreze o istorie de mai mulți ani, fie de conducere în campaniile pentru drepturile omului, fie de contribuții în domeniul cunoașterii academice. Ei doresc să beneficieze de fluxul de finanțare europeană pentru proiectele de romi pentru anii următori și doresc să fie capabili să imite autoritatea științifică recunoscută a unor cercetători eminenți care, datorită EANRS, au făcut în ultimii ani o  apariția vizibilă în peisajul instituțiilor politice europene. Cei din cercul interior al programelor de romi pentru Fundațiile pentru o Societate Deschisă, care, susținută de una dintre cele mai formidabile puteri financiare din lume, au reușit să obțină acces direct la eșaloanele de vârf ale puterii politice la nivel european, caută să consolideze moștenirea lui George Soros acum că majoritatea activităților sale de romi au fost închise, iar Deceniul de Incluziune a Romilor sa încheiat cu foarte puține rezultate structurale, cu excepția unui sector al activiștilor romi profesioniști, care au nevoie de locuri de muncă acum. Pentru organizațiile politice europene este convenabil să se poată prezenta o inițiativă privind romii care este „condusă de romi”, fără a le oferi în mod direct acces la elaborarea politicilor și fără a trebui să o recunoască drept o reprezentare politică a romilor. ERI va servi, de asemenea, ca o reparație rapidă pentru dorința unor guverne de a vedea că Consiliul Europei își întrerupe legăturile cu ERTF și, prin urmare, va îndepărta viziunea unui statut consultativ oficial rom la Consiliul Europei. De ce ar trebui să fim preocupați de un Institut European al Romilor? În formatul în care a fost propus, acesta va fi un corp netransparent care se va desfășura printr-o îmbinare a conexiunilor politice și de sus în jos ale puterii politice, cu responsabilitate redusă sau deloc. Acesta va fi condus de un cerc exclusiv de indivizi auto-desemnați, cei mai mulți cu puțină experiență în gestionarea întreprinderilor culturale, iar unii cu o experiență dovedită de ignoranță și lipsă de respect față de procesele stabilite de cercetare științifică și de rutine administrative.  Vor lua decizii într-un cerc interior bazat pe favoritism și acces privilegiat și va respinge orice solicitare de control sau intervenție ca rasism și va folosi pretențiile membrilor săi ca descendenți romi pentru a legitima orice acțiuni și idei pe care le vor alege să le urmeze din interes propriu. Acest cerc va rămâne detașat de preocupările zilnice ale comunităților rome și, prin urmare, va oferi instituțiilor europene alibiul pe care trebuie să-l ignore. Aceasta va instituționaliza decalajul dintre comunitățile rome și cercul mic al acelora cărora carierele se învârt în jurul rolului lor de „rom profesionist” – servind o funcție tokenistică în ONG-uri și organizații internaționale fără a aduce o contribuție reală nici comunităților rome, nici profesiilor ei pretind a reprezenta. Acesta va încerca să mențină o strânsă legătură cu alocarea resurselor și recunoașterea inițiativelor culturale ale romilor la nivel local și va încerca să transforme creativitatea culturală pluralistă într-o piramidă centralizată, de sus în jos. 

Structurat în acest mod, ERI va semnala  publicului și instituțiilor politice că o voce a romilor este binevenită sub formă de performanță artistică, alimentând astfel stereotipul romantic al romilor ca animatori și oferind instituției politice o scuză pentru a reduce eforturile pentru a asigura Participarea romilor la nivel politic. Le va oferi legitimitatea de care au nevoie pentru a scoate problematica drepturilor omului de pe agenda politică.Dacă își urmărește scopul declarat de a „dezvolta și disemina cunoștințele”, atunci există un risc real ca ERI să încerce să impună ideologia de sus în jos, care va dicta poziții ad-hoc asupra culturii și istoriei romilor pe care va încerca să o prezinte academic. Aceasta va promova idei de la oameni, care se prezintă ca romi, ca și contribuții științifice indiferent de meritul lor academic, în timp ce oprimă opiniile celor care le contrazic. În acest fel, va scădea pragul pentru ancheta bazată pe dovezi în studiul culturii romilor și se va amenința să se separe de standardele de rigoare academică. Ea va face campanie pentru a izola afirmațiile care nu sunt în concordanță cu propria sa ideologie și va risca într-un timp scurt să se transforme într-o „poliție de gândire”, folosindu-și accesul la fonduri și la arena politică internațională pentru a cenzura idei și pentru a sprijini propagandă. Dacă va merge în jos pe acea cale, atunci va risca să-i înstrăineze  pe cercetători și chiar să îi descurajeze să se angajeze în cultura romă și astfel va izola studiul culturii romilor de mediul academic și de educație.Desigur, există un alt scenariu posibil, și anume că ERI nu va face nimic; că va fi alcătuit dintr-un număr mic de indivizi care își vor colecta salariile de la donatori fără a iniția nici o discuție publică și, astfel, va oferi sponsorilor din sectorul politic un alibi convenabil pentru a nu face nimic pentru a îmbunătăți situația romilor din Europa. Cu toate acestea, dacă își îndeplinește promisiunea de a urma abordarea stereotipică a culturii romilor, atunci cel puțin am putea spera că ERI va oferi un curs publicului de vrăjitorie (și ghicit în cărți); și dacă se vor întâmpla adevărurile mele, atunci îmi va fi permis să  învăț de la ei (vrăjitoria). Yaron Matras este un lingvist la Universitatea din Manchester specializat în limba romani și în alte limbi. Yaron Matras

http://www.romea.cz/en/features-and-commentary/commentary/commentary-why-are-they-setting-up-a-european-roma-institute

Membrii Institului criticat de Yaron Matras sunt  https://eriac.org/team/

Zeljko Jovanovic President of the Board
Dr. Nicoleta Bitu Member of the Board
Snežana Samardžić-Marković Member of the Board
Tímea Junghaus  Executive Director
Anna Mirga-Kruszelnicka Deputy Director
Jean-Paul Muller  Office Manager
Zsófia Bihari Volunteer
Bruno Hasa Intern

https://eriac.org/members-2/:

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

T

Z

[1] https://romani.humanities.manchester.ac.uk/downloads/2/Matras_review%20of%20Hancock.pdf

[2] http://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2015/04/16/why-plans-for-a-european-roma-institute-might-be-a-setback-for-europes-roma/

[3]  https://www.europalibera.org/a/la-berlin-a-fost-inaugurat-institutul-european-de-arta-si-cultura-a-romilor-william-totok/28538350.html

[4] http://romanistudies.eu/news/eri-chronology/

[5] https://www.opensocietyfoundations.org/voices/why-we-are-setting-european-roma-institute

[6] https://romani.humanities.manchester.ac.uk/whatis/language/earlyromani.shtml

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s